В нормалните страни няма такъв вариант

* „Това е горчивата истина за повечето държавни чиновници у нас
*
Но най-трагичното е, че има такива служители и в частните фирми, което за мен е необяснимо”
"Най-добър читателски коментар за 2010 г."

ПОРЕДНАТА НОМИНАЦИЯ за конкурса на Т21 "Най-добър читателски коментар за 2010 г.". Коментарът е към предизвикалата сериозен читателски отзвук публикация с многозначителното заглавие „Да се смееш ли, да плачеш ли”; припомняме – разказани са патилата на нашата читателка Дана Грошева от с. Старо село, която не могла да си подмени шофьорската книжка в Троян, защото й поискали подмяната да стане по формулата „2 в 1” (шофьорска книжка плюс лична карта), а после за левчето, дължимо за новия шофьорски талон, трябвало да плати… три пъти по-голяма банкова такса (3 лв.).

СПОМЕНАХМЕ за читателските вълнения около „Да се смееш ли, да плачеш ли”. А мнението, което ви представяме по-долу, спори с предишен коментар, според който „каквото почукало, това и отвърнало”. Четете, пък кой крив и кой прав – решавате вие.


Т21
*****

В НОРМАЛНИТЕ СТРАНИ няма такъв вариант като „каквото почукало, това и отвърнало". Първото, на което те учат, преди да те вземат на такава длъжност (държавна/общинска или частна служба, където се работи с клиенти – бел. Т21), е, че със започване на работното време - без значение какво ти е личното настроение - усмивката и вежливия тон като ги заковеш на лицето си, до последната минута са задължителни. Без да разсъждаваш дали този пред гишето е полу- или пълен олигофрен. Също няма и такъв вариант да повикаш управител или по-горестоящ по длъжност и двамата заедно да направите клиента пред гишето на две стотинки - понеже е по-бавно мислещ и не е доразбрал нещо, особено от малоумните и нелогични правила и закони в България. И в двата случая следва само едно - изхвърчане от работа и на двамата.

НЕ СТИГА, ЧЕ ТРЯБВА да се изслушва проблема на клиента, ами дори и личните си проблеми да почне да ти споделя, пак си задължен да намериш начин да му обърнеш внимание (разбира се, без да го обидиш) и да продължиш да си вършиш работата. Сложно е, но е така в нормалните държави. Там в пълна сила важи правилото, че клиентът е бог; без значение на теб как ти изглежда - неприятен, малоумен, невъзпитан, грозен, мръсно облечен. И няма значение колко такива „юнаци” са минали преди това, на всеки един - усмивка и вежливост. Ако не издържиш, значи не си за тази работа и си намираш друга - без контакти с клиенти.

ЩЕ МЕ ПОПИТАШ откъде ги знам тези работи. Ами от няколко години работя в отдел „Customer Service” („Обслужване на клиенти”) в една от най-големите вериги магазини в Западна Европа и да знаеш не само при нас е така, а навсякъде. И ако поне един път си излизала и си била обслужвана в някоя нормална държава, ще разбереш за какво говорят по-горе коментиращите. Дано не ти изглеждам и аз „ментално нахъсан”, но това е горчивата истина за повечето държавни чиновници у нас. Но най-трагичното е, че има такива служители и в частните фирми, което за мен е необяснимо в днешно време.

Анонимен, 22 октомври 2010 г.
(коментарът е към материала „Да се смееш ли, да плачеш ли”)

16 коментара:

Пол..... каза...

Много ми допадна коментара и го заявих ясно и по-долу.Иска ми се анонимния коментиращ да се представи поне с Ник,за да може да го разпознаваме!

Анонимен каза...

Е накрая да се намери един човек да им го рекне на тия объркани хорица!
А разберете накрая, че сте сложени да работите В позла НА ХОРАТА, и така трябва да го правите!

А тази госпожа( Анелия) от сградата на Даначното в Троян,би трябвало от понеделник да не е на работа, след като си позволи в работно време ( явно не и е за първи път) да влиза в интернет форуми, да клевети и изнася информация която би трябвало да стои зад стените на сътоветното учреждение, но и да се държи арогантно!
Ха сега да видим къде са и началниците!

АРВи каза...

Да, съгласен съм напълно с коментара, но това в наши условия е утопия. Не казвам, че не трябва да е така и тук, но за се превърнат вижданията и споделеното в коментара, първо трябва да са налице някои условия, които не са маловажни да не кажа задължителни.
1. В нашата Родина ниепостоянно, взаимно се лъжем - държава и поданници.
2. В България нищо не е на нивото на тези фиирми в западното общество.
3. В нашата родина, като си вежлив и си вършиш работата обикновенно не ти плащат по-вече, а те товарят по-вече.
4. Ние българите сме слабо запознати с правата си, със законите(макар и болшинството от тях да са под всякаква критика), с нормативната база и с изискванията, които са записани в тях, към самите нас.
5. Мнного по-лесно е да отидеш примерно в общината и да получиш безплатна консултация, отколкото да се консултираш с адвокат, например или да направиш усилие да прочетеш съответния закон или наредба.Там, в общината, вероятно всеки пита и се интересува за щяло и не щяло, а мисля, че работата на служителите не е точно да дават консултации, те да не са преподаватели по право и да разясняват нормативните документи по различните казуси. Тяхната работа е да изпълняват точно и в срок заявените услуги на гражданите, а те си губят времето с обяснения. Тук не говоря за тези на гишетата. Мисля, че написаното в коментара се различава коренно от ситуацията при служителите в администрация и служителите в една частна търговска фирма, на която целта е да те накара да купиш на всяка цена.Разликата е огромна.
Мога да продължа и пето и десето и т.н. но общия извод за мен е, че всеки трябва да изпълнява професионално това, за което се е хванал да върши. Държавата най-после трябва да промени нещо във взаимното уважение с поданниците си и тя трябва да е инициатор, не ние.
Тази тема е много просторна и може да се пише много.Не оправдавам никого, само се опитвам да обясня правдиво ситуацията у нас, от която всички сме потърпевши.
Време еда слезем в реалността и да не мечтаем утопично. Това няма да стане изведнъж. Изисква се много време, на запад от кога е демокрация.

Николай Иванов каза...

И аз съм за никовете, защото да коментираш и да се криеш зад Анонимен си е малко селскооо,поне да се различаваме де. А и АРВи, много си прав за пореден път, тъй като често чета коментарите ти. Евала, ти си от малкото тук които усещат за какво става въпрос.

Анонимен каза...

Да де, ама не става въпрос за Общината!
Има нема поне 2 поколения знаят каква е схемата да си служител в данъчното!
Всеки жител поне веднъж е опитал гнева на работещите там.Дори имаше една легендарна простачка,Румяна Готината, която беше емблемата за наглост и простотия!

Анонимен каза...

Като стана въпрос за служители да ви разкажа малко. Моята фирма беше една от първите в началото на „демокрацията”. Започнах от нулата. Първите три месеца работех сутрин от 7 нощем до 2 часа. Първите две години имах по един почивен ден на първи януари. Студ, дъжд, пек и т. н. Какво беше отношението на чиновниците към гадния експлоататор на работническата класа? Точно както и през комунизма – високомерно. Една дървена барака, построена за 8 дни узаконявах година и половина при великата и насменяема главна архитектка. Три пъти си смени приемното време (тогава се ходеше по стаите да се върши работа), или беше отпуск, или беше болнични, или на пазар, или беше заета, или просто я нямаше. Година и половина! При една данъчна ревизия (данъчна служба беше в Троян) инспекторът рекъл преди да вляза –„Тоя е в кюпа” - после ми казаха. Разбира се, че както винаги бях изряден, но отношението беше като към временно пребиваващ извън затвора.
Сега е тихо, нямам фирма с 20 работници, тихо е и в „Елпром”, „Машстрой” и „Хемус”, тихо е и на центъра на Троян – няма млади хора.
Всички викат „Искаме предприемачи, работни места, големи бюджетни заплати”.
Не е вярно! Всички искат блага, но все още никой не иска предприемачи, защото те има вероятност и да забогатеят. Докато не се преодолее егоизма няма да има промяна.
За последен път ще кажа: Не сме лоши хора, защото нямяме пари, а нямаме пари, защото сме лоши хора!

Анонимен каза...

Приятелю,чини ми се,че нещо бъркаш.Демокрацията се "пукна" у нас ,кажи- речи началото на 90-та.Таня Якимова стана главен архитект 97-ма май,преди това бяха двама други.....Не че и те не са правили глупости!А иначе си гони интереса,лошо няма.Но като искаш да бъдеш предприемач,от каквито наистина има нужда,трябва да помниш.........и дати! АЙ с-с-с-с.....

Троянец каза...

Към №6

Шапка ти свалям за написаното!!!Безпощадно точна история,изводите също!!!!!

Анонимен каза...

Точно за Таня Якимова става въпрос. Не съм казал, че съм започнал с тази барака. Ако извадя архивите не само дати, мемоари мога да напиша. Място няма. Мога и на данъчния инспектор да напиша името. Няма смисъл. За тях аз съм един от многото. Едва ли ме помнят. Но аз съм запомнил. Какво значи "гони си интереса"? Никой друг ли няма интерес да има някой да бачка здраво, да има работни места и платени данъци? Банев по ли ви харесва? Не само аз съм в кюпа, всички заедно сме в кюпа!

Анонимен каза...

Не се сърди-точно това имах предвид-за да си
убедителен,бъди точен!Иначе пиши....АЙ с-с-с-с....

Анонимен каза...

Той си е повече от убедителен...

Анонимен каза...

Как толкова години в този данъчен клон не се намери поне една служителка да ти се усмихне!Това сигурно в конкурса не се има в предвид? Гледат на нас, като потенциални престъпници. Ако непознаваш лично някоя от тях лее мале. Стегни се от вратата да не те изненадат с някоя променена такса, за която ти незнаеш и трябва да внесеш с лихвите залят с ледения глас на гишето" СЛЕДВАЩИЯ", ДОРИ И БЕЗ ДА ТЕ ПОГЛЕДНАТ, ЧУКАТ НА КОМПЮТЪРА И ТЕ ИНФОРМИРАТ ЗА СУМАТА И ГЛОБИТЕ/ако има такива/.На твойто благодаря и довиждане - следва безмълвие.Далеч съм от мисълта, че трябва да водим други излишни приказки и да се губи времето, но погледни го този притеснен човечец, някой който е дошъл с последните си парички да потвърди коректността си към общинската администрация, на която си част от нея.Ние не сме престъпници,а понякога сме безпарични или данъчно неинформирани.Вие сте за това там,за да ни обслужвате, за което получавата всеки месец ГАРАНТИРАНО възнаграждение.РЕДОВЕН И КОРЕКТЕН ДАНЪКОПЛАТЕЦ

Анонимен каза...

12,го каза възможно най-ясно и разбираемо!
Ония времена в които леля ви Елка колеше и бесеше и се носеше като месия ,минаха и заминаха.А дано и лакеите там са го осъзнали,щото не всеки човек се питеснява от арогантното поведение на чиновниците,та може на някоя да и се случи случка...

Анонимен каза...

А,а,а, №12 не си съвсем прав ,в стая №2 мисля беше на 1-ви етаж има една служителка Мария , присъствах как веднаж на много възрастни хора от село така им обясняваше и свърши работата ,че хората дълго и благодаряха. На касата Дияна е винаги ведра и отзивчива . На втория етаж в Банката пък има едно момиче , че то с думи и усмивка ....и с красота направо ъкъла ти взема.
Така , че да сме доволни , че ги има.

Анонимен каза...

Разбира се че не всички са като въпросните гарги!
Разбира се че има и много възпитани и кадърни хора,които си вършат работата на ниво!
Разбира се че заради горните гарги,такива слънца рядко се забелязват,но да стоплят душите ни след допира с тях!

Анонимен каза...

През лятото имах работа със служителка в Ловеч. Не в данъчното. След като ми тропна телефона се свързах с администратора на учреждението. Нейното поведение също беше неадекватно. Все пак ми каза, че не е необходимо да ходя до пощата и да пускам препоръчано писмо - същата работа вършел и е-mail. Подробно описах случката и заявих, че отделението и служителката не са центъра на вселената, а на мен работата ми не е да тичам по пътищата, а да изкарвам пари и да си плащам данъците за да имат и те заплати. "И ДА НЕ МИ ЗАТВАРЯ ТЕЛЕФОНА !!!" Известно време намах отговор, но пратих човек, който веднага безпроблемно свърши работа. Служителката била писала обяснения и т. н. Ами като не може да работи с хора да дойде да бърка киреча юли месец на слънце! Цял ден никой нищо няма да им говори. Със сопнатите се дръжте по този начин, пишете и до министрите им ако трябва. Вежливите, културните и интелигентните посочете тук по име. Всички да ги знаят. А рошавите гарги си личат отдалеч.

Публикуване на коментар

Коментар от FIREFOX не успях да пусна! Използвайте Chrome!Моля, пишете на кирилица и използвайте големи и малки букви! Препинателните знаци също са желателни. Коментарите са разрешени само за потребители с профили в Google от 02.05.2018! Всеки има профил в Гугъл на телефона си - използвайте ги.
(Т21 - Вашият сайт и Вашият форум - мястото, където се чува Вашето мнение!)

 

©2009 Троян 21 - статии | Template Blue by TNB | Вход Публикация Коментари Редактиране Управление Оформление Изход | RSS | ЛИЦЕНЗ |